بازدید پروژه خط انتقال آب از سد دوستی به سد طرق

بازدید پروژه خط انتقال آب از سد دوستی به سد طرق
10 فروردین 1400

مورخ10 فروردین 1400 از پروژه خط انتقال آب از سد دوستی به سد طرق با حضور «نماینده مجلس جناب آقای پژمان فر»، «مدیر عامل آب منطقه‌ای مشهد جناب آقای علایی» «مدیر آب و فاضلاب مشهد جناب آقای اسماعیلیان» و هیئت همراه بازدید به عمل آمد.بررسی‌های بعمل آمده در خصوص نحوه توزیع آب در شهرهای سیاحتی و زیارتی حکایت از آن دارد که در فصل تابستان مصرف آب با افزايش قابل ملاحظه‌اي مواجه است كه دليل آن افزايش چشمگير زائران حرم رضوي در اين فصل مي‌باشد. به‌طوري كه پيك مصرفي ساعتي آب شرب در این فصل سال بالغ بر 210% مصرف متوسط ماهیانه طی سال می‌گردد.
در شرايط موجود حدود 40 درصد نياز آبي شهر مشهد از منابع زير زميني تأمين مي‌گردد. بديهي است پتانسيل منابع موجود آب زير زميني قادر نيست در مواقع پيك مصرف، نوسانات ناشي از حضور جمعيت زائر و پيك‌هاي روزانه و ساعتي را پوشش می‌دهد.
 احداث چاه‌های اضافی نیز عملاً بدلیل لزوم سرمایه‌گذاری فراوان و هزینه‌های نگهداری و بهره‌برداری، مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت. همچنين ظرفيت ذخیره‌سازي آب برای فصل تابستان از طریق منابع موجود شهر به‌هیچ‌وجه عملی نمی‌باشد.
یکی از محورهای اصلی برنامه‌ریزی برای تأمین آب در ایام پیک مصرف طی سال‌های آتی تا سال 1410، ذخیره نمودن حتی الامکان آب، در پشت سدها و استفاده از آن در ایام پیک مصرف می‌باشد.
در این راستا امکان انتقال آب از خط انتقال آب از سد دوستي به سد طرق به عنوان يك راهكار پيشنهاد و در سال 1398 توسط شرکت مهندسی مشاور طوس‌آب اسناد مناقصه به منظور تکمیل عملیات اجرایی با کلیات ذیل تنظیم گردید:
1-    تهیه، حمل و اجرای خط انتقال آب با لوله فولادی به قطر 1000 م.م. و ضخامت 10 میلیمتر به طول3400 متر
2-    احداث جاده دسترسی به طول حدود 5000 متر
3-    تکمیل عملیات ابینه و مکانیکال ایستگاه پمپاژ (سه دستگاه پمپ سانتریفوژ از نوع غلاف‌دار جدا کننده با مکش دوبل با ارتفاع پمپاژ 165 متر ، با دبی 500 لیتر بر ثانیه با توان 1.2 مگا وات)
4-    تکمیل مخزن متعادل کننده به ظرفیت 2000 مترمکعب
5- خرید تابلو برق، کابل، تجهیزات ابزار دقیق و الکتریکال ایستگاه پمپاژ
با لوله‌گذاری حد فاصل ایستگاه پمپاژ تا سد طرق، امکان برگشت آب خروجی سد به جای رودخانه از مسیر لوله فراهم می‌گردد که این موضوع باعث بهبود کیفیت آب ورودی به تصفیه‌خانه می‌گردد. با هدایت آب داخل لوله امکان ورود مواد صنعتی (روغن و ...) از معادن سنگ موجود در مسیر رودخانه و نیز آلودگی ناشی از تردد احشام در مجاورت رودخانه جلوگیری می‌گردد.  
امکان برگشت آب از سد طرق به تصفیه‌خانه بدون نیاز به برق در زمان بحران (پدافند غیرعامل) که می‌توان با ژنراتور دیزلی موجود در تصفیه‌خانه سد دوستی، آب را به سد طرق و بعد از آن به صورت ثقلی و بدون نیاز به برق، ظرفیتی معادل دبی 75 حلقه چاه را وارد شبکه آب شرب مشهد نمود.